Eerste inschrijving in Nederland

Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland gaan wonen? Dan moet u zich binnen vijf dagen na aankomst inschrijven bij de gemeente.
U kunt een afspraak inplannen met team Burgerzaken via onderstaande link.

Goed om te weten

Om u in te schrijven in Nederland komt u persoonlijk bij de gemeente langs, maak daarvoor een afspraak. Doe dit binnen vijf dagen nadat u in Nederland aankomt. 

Let op: Wilt u ook uw kinderen inschrijven? Neem dan uw kinderen mee naar burgerzaken. Zij moeten persoonlijk aanwezig zijn bij de inschrijving.

Rechtmatig verblijf

Wilt u zich inschrijven? Dan moet uw verblijf in Nederland rechtmatig zijn. Uw verblijf is rechtmatig als:

  • U de Nederlandse nationaliteit heeft
  • U de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie heeft
  • U een geldige verblijfsvergunning heeft

Let op: Heeft u al een BSN-nummer, dan maakt u een afspraak voor hervestiging. Is dit uw eerste inschrijving in Nederland, dan moet u een afspraak maken voor eerste inschrijving. 

Wat moet u meenemen?

  • Een geldig legitimatiebewijs, zoals een paspoort of identiteitskaart.
  • Een afschrift van uw geboorteakte of huwelijks-/echtscheidingsakte, al dan niet gelegaliseerd, of een internationaal uittreksel. Meer informatie over het legaliseren van buitenlandse documenten kunt u vinden op de website van de Rijksoverheidexterne-link-icoon.
  • Een huurovereenkomst of toestemming tot inwoning van de hoofdbewoner.
  • Verhuist u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten? Dan hebt u een bewijs van uitschrijving nodig.
  • Indien u deze al heeft, uw burgerservicenummer.

Adres burgerzaken

Burgerzaken
Julianastraat 6,
2411 CV Bodegraven
0172-522 522